LECTURE + SYMPOSIUM: THE SAGA OF CONTINUOUS ARCHITECTURE 連続的建築は、これからも連続するか?
横浜港大さん橋国際客船ターミナル国際コンペ20周年 建築シンポジウム
2015年6月6日(土)
磯崎新 基調講演 「わ」空間の制度と構造
時間: 17:00 – 20:00(開場16:30)
場所:東京大学 工学部1号館15号講義室(定員 100名先着順 入場無料)
出演:磯崎新/エリック・オーウェン・モス/ジェフリー・キプニス/隈研吾/小渕祐介
2015年6月7日(日)
シンポジウム THE SAGA OF CONTINUOUS ARCHITECTURE 連続的建築は、これからも連続するか?
時間: 10:00 – 16:30(開場 9:30)
場所:横浜港大さん橋国際客船ターミナル 大さん橋ホール(定員 800名先着順 入場無料)
[第一部]“Agile Topologies: bringing the ground to life”
アレハンドロ・ザエラ・ポロ/渡辺邦夫/ジェシー・ライザー/梅本奈々子/隈研吾/ジェフリー・キプニス
[第二部]“The generalized calculated surface: The incredible, Lightness and Being”
妹島和世/佐々木睦朗/ヘルナン・ディアス・アロンソ/リーアム・ヤング/小渕祐介
[総括]磯崎新
1995年におこなわれた横浜港大さん橋国際客船ターミナル国際コンペで実施案となったForeign Office Architects (FOA)案の基本コンセプトContinuous Architectureは、その後の20年間に世界でどのように展開したのか? それを実現させた日本では、どのような独自の発展があったのか? 幅広い視点から議論をおこない、これからの建築の可能性について考える。 Continuous Architectureとは、連続する一枚の面(サーフェス)などによって構成される連続的建築で、1990年代初頭にロンドンのAAスクールを中心に理論化がはじまり、デジタル技術の建築設計への応用が活発化するのに並行してアメリカ東海岸を中心にプロジェクトに用いられ、世界的に大きな影響を及ぼした。横浜港大さん橋国際客船ターミナルはContinuous Architectureが大規模な建築として実現された世界初の事例であると言われる。
後援:
YKK AP株式会社 窓研究所
公益財団法人ユニオン造形文化財団
小松精練株式会社
主催:
東京大学建築学専攻 Advanced Design Studies (T_ADS)
Princeton University School of Architecture
Southern California Institute of Architecture (SCI-Arc)
Yokohama International Port Terminal Competition 20th Anniversary
THE SAGA OF CONTINUOUS ARCHITECTURE
June 6 (Sat) 17:00-20:00
Arata Isozaki Keynote Lecture: System and Structure of “Wa” Spaces
The University of Tokyo Engineer Bldg.1 Lecture room 15
(Opens from 16:30, 100 seats maximum, Free admission)
– Arata Isozaki (Arata Isozaki & Associates)
– Eric Owen Moss (SCI-Arc, Eric Owen Moss Architects)
– Jeffrey Kipnis (The Ohio State University)
– Kengo Kuma (The University of Tokyo, Kengo Kuma & Associates)
– Yusuke Obuchi (The University of Tokyo)
June 7 (Sun) 10:00-16:30
Symposium: The Saga of Continuous Architecture
Yokohama International Port Terminal Osanbashi Hall
(Opens from 09:30, 800 seats maximum, Free admission)
Session 1: “Agile Topologies: bringing the ground to life”
– Alejandro Zaera-Polo (Princeton University, AZPML)
– Kunio Watanabe (Structural Design Group)
– Jesse Reiser (Princeton University, Reiser+Umemoto RUR Architecture)
– Nanako Umemoto (Columbia University, Reiser+Umemoto RUR Architecture)
– Kengo Kuma (The University of Tokyo, Kengo Kuma & Associates)
– Jeffrey Kipnis (The Ohio State University)
Session 2: “The generalized calculated surface: The incredible, Lightness and Being”
– Kazuyo Sejima (SANAA)
– Mutsuro Sasaki (Hosei University, Sasaki and Partners)
– Hernan Diaz Alonso (SCI-Arc, XEFIROTARCH)
– Liam Young (Princeton University, Tomorrow’s Thoughts Today)
– Yusuke Obuchi (The University of Tokyo)
Conclusion
– Arata Isozaki (Arata Isozaki & Associates)
The occasion of the Yokohama International Port Terminal competition in 1995 was a watershed moment for the discipline of architecture in many respects. A new generation of architects and theorists across the globe seized it as a platform to explore emerging modalities in design, design technology, and delivery which would become the mediums through which and against which much of contemporary practice would play out. To understand this shift is to recognize that the Port Terminal project elicited changes not simply in one architectural register but across almost all of the disciplinary and sub-disciplinary categories that involve the conception and practice of design.
This symposium will reengage the Yokohama Terminal with neither nostalgia nor negativity. The symposium is designed to trace the birth and development of continuous architecture, a concept which became a basis for the design of the Yokohama Terminal. The symposium will also include a discussion of the influence of the project on current architectural practices and beyond.